Artykuły > W góry latem

CO JEŚĆ I PIĆ W GÓRACH?

Całodzienne górskie wędrówki to dla organizmu duży wysiłek fizyczny, dlatego w tym czasie bardzo ważne jest również odpowiednie odżywianie i nawodnienie. Ilość jedzenia i picia, którą spakujesz do plecaka zależy przede wszystkim od charakteru wyjazdu (czy preferujesz wycieczki jednodniowe z powrotem na nocleg czy wędrówkę od schroniska do schroniska), długości i stopnia trudności trasy (zdecydowanie więcej prowiantu zabierzesz na całodniowy trekking z dużą ilością podejść niż na krótszą i mniej wymagającą trasę) oraz od pory roku (zimą zapotrzebowanie energetyczne będzie większe, ponieważ w ten sposób organizm radzi sobie z niższymi temperaturami).

CO JEŚĆ I PIĆ W GÓRACH?

Niewątpliwym plusem chodzenia po górach jest spalanie dosyć dużej liczby kalorii, a co za tym idzie konieczne jest także ich uzupełnienie. I tu bez żadnych wyrzutów sumienia możesz wybierać słodkie przekąski i kaloryczne produkty, które dodadzą Ci sił do dalszej wędrówki. Ale zanim wyjdziesz na szlak koniecznie zjedz śniadanie! Powinno być ono bogate w węglowodany, które będą stopniowo uwalniały energię aż do kolejnego posiłku. Mogą to być kanapki, owsianka z owocami i cynamonem albo musli z jogurtem - wybór należy do Ciebie! Tłuszczową alternatywą może być też jajecznica na maśle, z szynką lub boczkiem zjedzona z pieczywem. Do picia najlepszy będzie sok pomarańczowy lub ciepła herbata. Nie bez przyczyny mówi się, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia, zwłaszcza w górach kiedy czeka Cię spory wysiłek fizyczny.

Bardzo ważne jest również to jakie jedzenie spakujesz do plecaka - nie może w nim zabraknąć oczywiście kanapek! Najlepsze będą te z pełnoziarnistego pieczywa z masłem, wędliną i żółtym serem, które w połączeniu z pomidorami koktajlowymi czy plasterkami papryki smakują naprawdę wybornie. Pożywną przekąską są także kabanosy czy ugotowane jajka. Kanapki możesz także zrobić podczas postoju i jeść je zaraz po przygotowaniu. W tej sytuacji dobrze sprawdzą się małe opakowania konserw, pasztetów czy dżemów - zrezygnuj wtedy ze słoików czy ciężkich puszek i wybierz te z lżejszymi opakowaniami. Pamiętaj, że cały prowiant będziesz nosić na plecach, więc warto zrobić wszystko, żeby ważył on jak najmniej.

Aby nie dopuścić do sytuacji, w której poczujesz niezbyt przyjemne ssanie w żołądku trzeba po prostu jeść mniej, a częściej. Dlatego w trakcie wędrówki warto sięgać po pożywne przekąski, może to być czekolada, chałwa, orzechy czy suszone owoce, które zapewnią Ci dużą ilość energii. Dobrym pomysłem są też świeże owoce, np. jabłka czy banany.

Planując wędrówkę zawsze warto uwzględnić czy po drodze będziesz mijał schronisko. Jeśli tylko jest taka możliwość, warto ustalić trasę tak, by móc wstąpić tam w drodze powrotnej, żeby nie tylko odpocząć, ale także zjeść zupę czy ciepły posiłek. W większości schronisk możesz także poprosić o wrzątek, dzięki któremu możesz zjeść zupkę chińską czy danie w proszku. Często w bufecie znajdziesz słodkie specjalności obok których nie można przejść obojętnie - pierogi z owocami, naleśniki z serem, bułki z jagodami czy domowa szarlotka są idealne na deser!

Podczas górskiej wędrówki niezwykle ważne jest też odpowiednie nawodnienie organizmu, ponieważ w trakcie wysiłku tracisz duże ilości wody i wzrasta Twoje zapotrzebowanie na przyjmowanie płynów. Duża butelka wody mineralnej to absolutne minimum, które po prostu musi znaleźć się w Twoim plecaku. Pij ją w trakcie chodzenia regularnie i małymi łykami i pamiętaj, żeby nie dopuścić do uczucia suchości w gardle. Dodatkowo niezależnie od pory roku zabierz termos ze słodką herbatą, która rozgrzeje Cię w chłodniejsze dni, natomiast w cieplejsze dobrze ugasi pragnienie. Na dłuższe i bardziej wymagające trasy warto zabrać napoje izotoniczne, które zapewnią Ci odpowiednie nawodnienie i pomogą Ci wyrównać niedobór elektrolitów, które tracisz podczas wysiłku. W trakcie chodzenia po górach zrezygnuj z napojów gazowanych i sztucznie słodzonych wód smakowych, które tylko pozornie gaszą pragnienie.

Odpowiednie odżywianie podczas górskich wędrówek to jeden z kluczowych elementów udanego i bezpiecznego trekkingu. Niezależnie od tego na jak długą wycieczkę się wybierasz zawsze miej w plecaku coś do jedzenia i butelkę z wodą. Dostarczenie organizmowi odpowiedniej ilości kalorii pozwoli w pełni cieszyć się z wyprawy i pozwoli uniknąć kryzysu na szlaku.

Autor artykułu: Góromaniacy

Poprzedni artykuł Następny artykuł